måndag 21 januari 2013

Målet med min träning

Givetvis är det främsta målet med min träning att jag vill få en bättre hälsa, att gå ner i vikt, att orka mer.

Men ett mer mätbart mål är ju att jag siktar på att genomföra Göteborgsvarvet den 18/5. Ett mål som antagligen är rena vansinnet, med tanke på att väger på tok för mycket och att jag aldrig har sprungit längre än 13 km tidigare.

Å andra sidan, om man inte testar kan man inte heller lyckas.

Nu har jag förmånen att ha en dotter som är utbildad PT, och hon har nu gett sig den på att få mig i så bra skick som möjligt innan Varvet. Alltså får jag en tränings-veckoplanering av henne och den är det liksom bara att följa.

För att lyckas med detta försöker jag äta så nyttigt som möjligt, och godis är bara okej en gång i månaden. Ett sätt att stå emot frestelser (ni vet när man stannar till på Ica på väg hem från jobbet, man ska bara handla mjölk, men oj råkade jag köpa choklad också) är att se till att ha ett vettigt alternativ. I mitt fall är det en proteinbar. Den dämpar både hunger och sug. Det finns många goda, men godast är nog SWEBAR. De är inte lika söta som många andra kan vara.

En annan sporre för mig är att jag bestämt mig för att skänka 2,50 kr till Cancerfonden för varje kilometer jag joggar.

Givetvis har jag också satt upp mål och lovat mig själv belöningar. Till exempel ska jag köpa en Barbapapa för varje kilometer jag lyckas öka min joggingsträcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar