onsdag 20 februari 2013

Gå eller höja - det är frågan...

Eftersom min förkylning trivs med mig så verkar den inte ha några planer på att försvinna, så jag tog med den ner till Actic i dag för en sväng på löpbandet. Man är ju inte så där super-taggad på träning om man hostat halva natten, men man kan inte bara göra det som är roligt. *L* En femma ville jag fixa i alla fall.

Upp på bandet och en rask promenad på 500 meter, sen var jag redo. Jag körde på i 8,1 vilket är den fart jag har lycktas hålla de senaste gångerna, och det funkade väl men det var ingen njutning.

Redan efter ett par kilometer kändes det tungt och jag började förhandla med mig själv. "Kör till 2,5 så får du sänka farten sen". När jag närmade mig 2,5 ändrade jag till "Kör till 3 får du gå 500 m sen".

När jag kom till 3 km hade jag liksom två val: antingen gå 500 m och hämta igen mig - eller höja farten så jag kom i mål nån gång. Alltså höjde jag till 8,4. För mig är det farten jag håller halvvägs in i slutspurten, så det var ju en utmaning, men vad då....

När jag hade 1500 m kvar kom min PT förbi och kastade ett öga på displayen. Hon lovade (hotade?) att komma tillbaka och spurta mig in i mål, och det gjorde hon.

Vid 600 m kvar började hon klicka på fart-höjnings-knappen som om den vore en jäkla morse-signals-mojäng. Fy fiskmås vad det gick undan. De sista 200 m är jag inte säker på att jag andades, men jag höll i alla fall ett tempo på 10,0 - och jag klarade det!

Att jag sedan knappt tog mig ner från löpbandet efteråt behöver man ju prata om, eller att jag satte mig att vila innan jag orkade gå ut till bilen.

Är man på gymmet ska man bli svettig och slut - eller hur?

1 kommentar:

  1. Vad glad och ödmjuk jag blev av att få veta att du länkar till min blogg och gillar att läsa den! Tack.
    Och fortsätt kämpa!

    /Daniel (Sudde bloggar)

    SvaraRadera